Foursquare, niet onbelangrijk voor horeca en retail

Nog te vaak focussen heel wat zaakvoerders van restaurants, snackbars, kledingzaken ed teveel op hun Facebook pagina. Uiteraard is dit een nuttig instrument, maar er is meer dan Facebook alleen. Foursquare mag niet onderschat worden.

Foursquare zorgt voor ‘social signals’, ook niet onbelangrijk voor SEO trouwens. Foursquare gebruikers zijn ook vaak actief op Twitter en/of hebben hun Foursquare account gekoppeld aan hun persoonlijk Facebook profiel. Telkens zij inchecken wordt dit dan ook vaak doorgestuurd naar die andere platformen. Een viraal effect dus. Hierdoor krijgt je zaak aandacht, gaan vrienden vaak reageren of vragen hoe het eten was of gaan mensen de reviews lezen om wel of niet ergens iets te gaan eten of drinken. Uiteindelijk dus een zekere vorm van gratis reclame.

Je Foursquare locatie claimen

 

Heb je nog geen Foursquare account, dan maak je eerst eentje aan via de link foursquare.com/signup.

Ofwel is je locatie niet aangemaakt, dan doe je dat simpelweg zelf via https://foursquare.com/add_venue , of iemand anders, hopelijk een klant heeft je locatie al geregistreerd. Dan dien je nog enkel de “venue” te claimen.

Dus voordat je je venue aanmaakt, eerst even checken of die al bestaat, dit kan via foursquare.com/search. Bestaat het reeds, of je hebt het zelf net aangemaakt, dan zie je rechtsonderaan de link “Do you manage this location? Claim here”

foursquare-claimen

Je dient vervolgens je telefoonnummer op te geven, je krijgt een code te zien, maar je wordt ook opgebeld. Je dient vervolgens in te spreken (voice recording) wie je bent en welke plaats je wilt claimen op Foursquare. Na die opname dien je de code op te geven.

foursquare-claimen-2

Als dat gebeurt is kan je verder in het proces. Je hebt dan twee mogelijkeheden, of je betaalt $1 voor een onmiddellijke registratie/activatie of je kiest voor de trage post. Dat laatste kan makkelijk tot 4 weken duren.

foursquare-claim-venue

Heb je gekozen voor de snelle oplossing, kan je in de volgende stap aangeven of je locatie een keten is of een enkele locatie.

Foursquare specials en statistieken

Vanaf dan kan je aan de slag. Je kan specials aanmaken om checkins aan te moedigen, maar meer nog, je hebt nu ook toegang tot statistieken. Zo kan je ook makkelijker je vaste klanten ontdekken (die inchecken natuurlijk) en die eens onverwacht in de bloemetjes zetten. Vergeet niet in je zaak duidelijk en zichtbaar aan te geven dat je aanwezig bent op Foursquare (aan de deur, in toilet, menukaart, …)

foursquare-analytics

 

Beloon je klanten die gratis promo voor je maken! En zoals je hieronder merkt, niet alleen interessant voor horeca :-)

kapsalon op foursquare

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.