SEO of Social MediaElke dag worden we via allerlei mediakanalen rond onze oren geslagen met Facebook links en Twitter hashtags. Programma’s op televisie zetten de hashtag mee op het scherm om onmiddellijk feedback te krijgen, magazines maken reclame en organiseren wedstrijden rond hun Facebookpagina’s.

Waar dus zelfrespecterende goede websitebouwers al jaren aandacht hadden voor SEO, komt er nu toch wel heel wat werk bij rond Social Media. Steeds meer bedrijven vragen zich dan ook af in welk van deze ‘technieken’ ze hun tijd en geld moeten steken.

Laten we even oplijsten wat precies nodig is voor SEO en social media;

SEO – Search Engine Optimalisatie

SEO is het proces of strategie die zorgt dat je hoog scoort in de zoekresultaten van search engines (Google, Bing, Yahoo,…). Een website wordt wel vrij makkelijk opgenomen in de index, de uitdaging is zorgen dat je zo hoog mogelijk in het lijstje staat, het zijn immers de eerste resultaten die de meeste kliks krijgen.

SEO optimalisatie bestaat uit verschillende elementen;

  • Link building (waardevolle links van andere sites naar jouw site, niet van linkfarms!)
  • Social Bookmarking (links in Delicious, Tumblr, Diigo,…)
  • Artikels plaatsen en doorgeven aan search engines (mits goede titels en relevante info)
  • Persberichten schrijven en versturen (worden door media overgenomen mét links)
  • Berichten plaatsen in fora  (reputatie opbouwen)
  • Commentaar geven op andere blogs (reputatie opbouwen)
  • Titel en omschrijving verschillend op elke pagina

Als al deze zaken optimaal uitgevoerd worden, zal je site uiteindelijk hoog in de zoekresultaten staan. Merk vooral op dat met uitzondering van het laatste in het lijstje, dit geen technisch taken zijn (dus niet voor website bouwer), maar werk is voor marketing/pr/copywriters.

Social Media

Tot wat sommigen beweren, zal social media je ranking in search engines niet spectaculair beïnvloeden. Tot op de dag van vandaag blijft daar twijfel en onduidelijkheid over bestaan (zie Do Facebook Shares Influence Google Rankings?). Wel kan je via deze kanalen makkelijker in contact komen met je bestaande en potentiele klanten. Je zal in eerste instantie luisteren wat er over jouw merk/product wordt gezegd/geschreven, je kan hulp aanbieden en advies geven wat uiteindelijk zal zorgen voor een positief beeld van je bedrijf. En niet vergeten dat mensen ook vaak links plaatsen bij hun commentaar dat dan ook weer zorgt voor traffiek naar je website. De meest gebruikte platformen aangaande social media zijn:

  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Youtube

Heb je interessante artikels op je site staan, dan zullen bezoekers deze spontaan gaan twitteren of ‘liken’ op Facebook. Dit zal wel je site meer ‘authoriteit’ geven omdat je heel wat inbound links zal hebben, dit gaat op lange termijn wél de ranking beïnvloeden, maar vertrouw voor ranking vooral op SEO.

Conclusie?

Het is geen OF verhaal maar een EN verhaal. Je hebt beide mechanismen nodig om je business uit te bouwen. SEO zorgt dat mensen je vinden, social media zorgt voor interactie en communicatie. Start je nu pas met je zaak, zorg dan eerst voor SEO. Geen klanten, ook geen interactie. Monitor minstens wekelijks je traffiek naar je website. Zodra je hele SEO verhaal gestart is, focus je dan op social media. Zorg dat je weet wat er gezegd wordt over jouw bedrijf en producten/diensten. En indien mogelijk, reageer! Een mooi voorbeeld van een interactie via Twitter kan je lezen in dit blogstukje.

Bron

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.