Bepalen rond welke sleutelwoorden je moet werken is niet altijd evident. Zeker niet als je alles vanuit je eigen zakelijk perspectief bekijkt. Soms ben je verbaasd dat mensen toch niet dát woordje gebruiken om te zoeken, maar iets geheel anders. Google Insights is een handig hulpmiddel (naast de Google Keyword tool) om je hierbij te helpen. Met Google Insights kan je zeer makkelijk sleutelwoorden of zoekopdrachten gaan vergelijken, in gebruik én in tijd. Sommige sleutelwoorden waren ooit populair, maar zijn ondertussen vervangen.

Een voorbeeld, je wil je teksten op je site plaatsen omtrent cursussen die je organiseert, of je wil een Adwords campagne starten. Voor dit voorbeeld nemen we de woorden: opleidingen, cursussen en trainingen. Het resultaat zie je in de grafiek; blauwe lijn ‘opleidingen’, rode lijn ‘cursussen’, oranje lijn ‘trainingen’. Het spreekt dus van zich dat je je best focused op ‘opleidingen’.

google-insights

 

Google Insights heeft data vanaf 2004, ideaal dus om ook te bepalen wanneer je specifieke acties het beste start tijdens het jaar. Het bepalen dus van ‘seasonality’.

Nemen we bv ‘verlichting’ en ‘led’. Het is niet echt verrassend dat mensen meer met verlichting bezig zijn in de winter, wat zeer duidelijk is in de grafiek, maar wil je daarop focussen, overweeg dan zeker iets te doen rond ‘led’ (rode lijn in de grafiek):

 

google-insights

 

Onderaan krijg je dan ook nog een mooie opsomming van zoekopdrachten die gelinkt zijn aan de zoekwoorden die je had opgegeven. Hier een voorbeeld van zoekwoorden gerelateerd aan ‘dieet’. Het woordje ‘dieet’ wordt trouwens ook veel meer gebruikt als zoekopdracht dan bv ‘afvallen’ of ‘vermageren’.

 

image

 

Kortom, baseer je content marketing en adwords campagnes niet alleen op Google Analytics of Google’s Keyword tool, maar gebruik zeker en vast ook de data van Google Insights.

Je kan trouwens alle data netjes downloaden in een .CSV bestand, zodat je nadien in bv Excel aan de slag kan met eigen taartdiagrammen voor je presentaties ed.

http://www.google.com/insights/search/?hl=nl

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.