Een SEO vriendelijke URL

SEO experts gebruiken eerder de Engelstalige term “SEO Friendly”. Maar wat betekent dit nu precies?

URL staat voor Uniform Resource Locator, de exacte uitleg volgens Wikipedia:

Een Uniform Resource Locator (afgekort URL) is een gestructureerde naam die verwijst naar een stuk data, bijvoorbeeld een webpagina of een e-mailadres. In de naam is alle informatie opgenomen over de benodigde techniek om de betreffende gegevens te bereiken.

Een URL kan er bijvoorbeeld als volgt uitzien:

seo-friendly-url

 

http: wat staat voor Hypertext Transfer Protocol is dus het communicatieprotocol voor het transferen van data. Dit kan bv ook FTP zijn als het gaat om het tranfereren van bestanden (File Transfer Protocol). Recente browsers connecteren ook vlekkeloos met websites zonder dat je de http:// intijpt.

www: staat voor World Wide Web en is een ingeburgerde afkorting die de domeinnaam voorafgaat. Je connecteert dan ook automatisch met de juiste webservice. Zorg ervoor dat je site ook bereikbaar is zonder www met een 301 redirect, je hosting bedrijf kan je hierbij helpen.

domein: je domeinnaam is uiteraard belangrijk. Wanneer je je domeinnaam registreert, overweeg dan goed of je gewoon voor je bedrijfsnaam gaat of voor een domeinnaam die de belangrijkste sleutelwoorden bevatten van je business. Je zou bv kunnen kiezen voor loodgieter-peeters.be of advocaat-peeters.be. Zeer aan te raden als dit je hoofdactiviteit is, op die wijze werk je met een domeinnaam met daarin een vaak gezocht woord.

folder: het gebruik van folders (submappen) is niet verplicht, maar zorgt wel voor enige orde op je server.

bestandsnaam: als laatste de naam van de pagina (of document) dat je opvraagt. Hier komt het belangrijkste voor SEO of zoekmachine optimalisatie. Je bestandsnaam bevat best ook de belangrijkste woorden van de inhoud van die pagina. Ofwel heb je de pagina’s manueel gemaakt en bepaal je ook zelf de naam, of je werkt met een CMS die de naam bepaalt. Werk je met een professioneel CMS systeem, zal die zorgen dat de namen van de pagina’s degelijk worden herschreven (rewrite_mod). Werken met URL’s als http://www.verbrugghe-consulting.be/?p=211 is dus echt geen aanrader. Zoals je merkt kan je aan ?p=21 niet afleiden over wat de pagina handelt. Search engines zoals Google houden hier ook niet van en geven pagina’s met duidelijke url’s voorrang (mits dit uiteraard ook overeen komt met de inhoud).

Voorbeeld, via Google zoeken met de sleutelwoorden “social media resultaten meten”. Zoals je merkt scoren sites die deze woorden niet alleen hun de titel van de pagina hebben staan maar ook in de URL merkelijk hoger.

 

 

resultaten-social-media-meten

Besteed dus zeker de nodige aandacht aan de namen van je pagina’s (bestanden). Het is de moeite!

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.