Content Marketing en SEO, wat hebben die met elkaar te maken?

seo content marketingWanneer je als bedrijf nieuwe klanten wenst aan te trekken (of nieuwe producten aanbieden), zijn er enerzijds mensen waarbij jouw bedrijf onmiddellijk ‘top of mind’ is en rechtstreeks naar jouw site surfen, maar er zijn eveneens mensen die nog geen bedrijf/merk hebben gekozen en dus een oplossing voor hun probleem via Google gaan zoeken.

Onnodig te zeggen dat dus niet alleen vindbaarheid in Google belangrijk is, maar ook de plaats in de lijst van zoekresultaten (=ranking). Dus het hoeveelste resultaat is onze pagina (niet website, wél pagina) in de lijst van de zoekresultaten?

De ranking wordt bepaald door ongeveer 200 parameters. Deels technisch (cms, server speed, gebruik van html, veiligheid (https), mobile friendly,..), maar eveneens op vlak van inhoud en presentatie. Derde belangrijk factor is link building.

Met presentatie wordt de “on-page’ optimalisatie bedoeld (gebruik H1, alt tag, etc), inhoudelijk is de tekst zelf.

Daar waar je vroeger Google makkelijk kon misleiden met bijna artificiële teksten en wat trucs (bv keyword stuffing), is Google heel wat intelligenter geworden, maar ook veeleisender.

Intelligent in die zin dat Google steeds meer voorrang geeft aan context, maar vooral aan kwaliteit. Zo zal Google bv ook monitoren of een gebruiker na het klikken op een zoekresultaat binnen enkele seconden terugkeert om een ander resultaat te kiezen. Dit zal Google interpreteren dat het aangeboden zoekresultaat niet het gewenste antwoord gaf. Hoe vaker dit met een pagina gebeurt, hoe negatiever de ranking zal beïnvloedt worden.

Dus een van de zeer belangrijke factoren is kwaliteit van de aangeboden content, informatie dus.

Hier komt dus content marketing om de hoek kijken. Want een site optimaliseren voor vindbaarheid (=SEO), maar geen content of te beperkte content hebben, zal ons niet helpen goed te scoren in Google. Een prospect die reeds weet wat hij of zij exact nodig heeft, heeft voldoende aan een pagina met simpele oplijsting van USP’s en een CTA button, een persoon die nog niet goed weet welk product te nemen, moeten we met meer info trachten te verleiden. Denk dus Customer Journey en het AIDA model. Andere content voor elk moment.

Content wil dus zeggen artikels die voldoende ‘body’ hebben, die lang genoeg zijn zodat Google deze naar waarde kan inschatten. Daar waar artikels vroeger voldoende hadden aan pakweg 300 woorden, krijgen pagina’s met 900 woorden vaker voorrang, een hogere ranking dus (long read). Google kan met langere artikels beter ‘begrijpen’ waarover het gaat en ‘ziet’ dat er heel wat info aan de lezer wordt aangeboden.

Maar, dit wil niet zeggen dat we moeten schrijven om te schrijven. We moeten ook niet schrijven voor Google, we moeten vooral schrijven voor onze klanten en prospecten. Content moet dus in de eerste plaats relevant zijn. De juiste onderwerpen, mét de juiste woorden. Woorden die door onze prospecten worden gebruikt in Google, woorden die op de juiste plaats op de pagina moeten geplaatst worden (=SEO).

SEO en Content Marketing gaan op verschillende vlakken dus hand in hand.

Geen relevante content = geen (hoge) ranking in Google = geen trafiek = geen verkoop

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *