Om al gelijk te antwoorden: Ja hoor! Maar zoals met de meeste schijnbaar simpele dingen, is hier ook een ‘maar’. Adverteren is één ding, gericht adverteren is iets anders. Een aantal tips.

adverteren op facebook

De twee belangrijkste advertentiemogelijkheden zijn het sponsoren van een post update en een gewone advertentie. Wanneer je een Facebook pagina beheert, kan je op zeer makkelijke wijze op de ‘Boost Post’ knop onderaan je bericht klikken om er een gesponsorde post van te maken. Een post die je dus geforceerd op de nieuwsfeed van anderen gaat plaatsen. Maar vaak worden deze updates niet relevant getargeted, waardoor deze post aan teveel mensen wordt getoond die er geen boodschap aan hebben.

Welk type van adverteren je ook gebruikt, zorg dus altijd dat je advertentie aan de juiste mensen wordt getoond. Wie zijn nu de juiste mensen? Dat wordt bepaald door je doelstelling van je campagne. Wil je nieuwe klanten aantrekken? Wil je zorgen dat bestaande terugkeren? Bestaande klanten bereiken die nog geen fan van je pagina zijn? Bezoekers van je website op Facebook bereiken? Trafiek naar je site genereren? Je kan redelijk exact gaan targetten per advertentie. Boodschap is vooral niet té breed te gaan. Betere meerdere campagnes, maar telkens de juiste boodschap naar de juiste mensen.

Power Editor

Het advies dat ik aan iedereen geef is om niet de standaard advertentiebeheerder van Facebook te gebruiken, maar de Power Editor. Voordeel hiervan is vooral dat je netjes alles offline kan voorbereiden, en pas wanneer alles klaarstaat te gaan uploaden naar Facebook. Maar je hebt ook meer controle over je advertenties en een beter overzicht.
https://www.facebook.com/powereditor

Selecties maken

Net zoals met de standaard advertentiebeheerder heb je meerdere selectiemogelijkheden wie je advertentie te zien kan krijgen, denk aan geslacht, leeftijd, taal, woonplaats enz. Je kan ook instellen of je advertentie enkel voor je bestaande fans is, of net alleen voor mensen die nog geen fan zijn van je pagina. Maar je hebt meer mogelijkheden. Zo kan je onder meer je advertentie enkel tonen aan je klanten. Dit wil zeggen, enkel aan die mensen waarvan je het e-mail adres hebt. Je maakt dus een aparte lijst aan (een doelgroep of ‘custom audience’) en je laadt al de e-mail adressen op van je klanten (of bv je nieuwsbrief abonnees). Let wel, dit werkt enkel als deze mensen dat e-mail adres ook gebruiken op Facebook.

Een andere interessante doelgroep zijn je website bezoekers. Dus enkel die mensen die reeds je website hebben bezocht krijgen je advertentie te zien. Beetje ‘remarketing’ dus. Let wel, hiervoor dient een extra code te voorzien worden op je website.

Conversie?

Was je doelstelling van je advertentie om een conversie te behalen op je website, bv inschrijving nieuwsbrief, aanvraag offerte of gewoon een online verkoop, vergeet dan niet de Facebook conversietag te gebruiken. In je rapportering nadien kan je exact zien wat je advertentie heeft opgeleverd aan conversies.

Desktop en/of mobiel

Niet onbelangrijk, wanneer je advertentie bedoeld is om trafiek naar je site te leiden, maar je site is jammer genoeg niet geschikt voor mobiele gebruikers, dan kan je je advertentie ook zo instellen dat deze niet wordt getoond aan smartphone gebruikers. Want dit zou ook irrelevante dure kliks kunnen genereren.

Tijdstip

Sinds kort kan je ook bepalen wanneer je advertentie moet lopen. Niet alleen op welke dagen, maar ook op welke tijdstippen. Zeer zeker zinvol wanneer je merkt aan je rapportering dat bepaalde tijdstippen minder goed werken.

 

 

Dit artikel verscheen eerder in “Vrij Ondernemen”, het magazine van LVZ.

Comments (1)

  1. Reply

    Hallo Nancy !

    Miljaar super site !! Wat een bron van info.

    Kan je in de les die Facebook Conversie tag eens uitleggen of me hiervan een link sturen met info.

    Alvast bedankt !

Leave a Reply to Guy Sharma Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.