Sociale Media - Facebook Twitter LinkedinEen veelgestelde vraag van lokale ondernemers; “Moet ik meedoen met al dat sociaal gedoe?”. Meestal antwoord ik volmondig “Ja!”. Sociale media is al lang geen hype meer, is het eigenlijk ook nooit geweest en verdwijnen zal het ook niet meer. Maar zoals met alles, is hier ook een “maar”. We bekijken even de punten die je aandacht verdienen.

Online worden niet alleen opinies en ervaringen gedeeld, maar ook veel vragen gesteld. De tijd dat mensen hun Gouden Gids vastnamen en lukraak een ondernemer kozen is voorbij. Men stelt de vraag gewoon online, op Facebook, op Twitter, zelfs op Linkedin. “Welke tv raden jullie aan”, of “Waar kan ik terecht voor een goede manicure?”. Advies wordt gevraagd aan hun vrienden, volgers. Mond-aan-mondreclame dus, maar dan online. Mensen geven graag hun advies of mening, maar online is het bereik en de mogelijke impact uiteraard veel omvangrijker. Zowel positief als negatief. Het is dan ook maar beter dat je deze vragen en opinies kan oppikken.

Negatieve reacties op sociale media

“Wat met negatieve reacties?”, ook een veelgestelde vraag. Dit moet je zien als opportuniteiten. Want nét omdat het online gebeurt, ben je er mogelijk ook van op de hoogte en kan je de mensen beantwoorden en helpen. Vragen wat er mis is gegaan, hoe je het kan rechttrekken. Als je klanten onder de kerktoren klagen over je service ben je daar mogelijk niet van op de hoogte. Doen ze dit echter online, kan hierop reageren. Naargelang hun privacy instellingen kan je wel niet weten wat mensen onder hun vrienden delen op Facebook. Maar heel wat gebruikers plaatsen hun posts publiek. En wat ze op Twitter zetten is 99% publiek. Met zeer eenvoudige software kan je dan elke dag kijken of er iets over jouw bedrijf, product of dienst is geschreven.  Ook gerelateerde woorden kan je monitoren. Zo zou je bv heel snel een vraag als “ik zoek boekhouder omgeving Gent” kunnen oppikken en een kort antwoordje sturen dat je je diensten wil aanbieden. Maar ook vragen antwoorden als “wanneer doe ik best mijn snoeiwerk in de tuin” kan je beantwoorden zonder daar direct je diensten bij aan te bieden. Je profileren als expert ter zake kan je op termijn nieuwe klanten opleveren.

Veel tijd nodig voor sociale media

Maar, er is inderdaad een “maar”. In die zin dat actief zijn op sociale media heel wat tijd en energie vereist. Tijd om zaken op te zoeken, te reageren, berichten te plaatsen. Veel hangt dus af van je eigen kennis en ervaring, maar ook van je beschikbare tijd.  Je gebruikt best de juiste software, je moet met fotomateriaal overweg kunnen, je moet goede koppen kunnen schrijven. Dus kennis niet alleen van de social netwerken, maar ook copywriting, photo editing, advertenties plaatsen die kliks genereren.

Welke netwerken?

En waar moet je dan precies actief zijn? Facebook lijkt voor de hand te liggen, maar is dat wel zo? Mogelijk liggen er heel wat opportuniteiten op Youtube, LinkedIn, Twitter, Instagram. Er zijn zoveel netwerken, met elk hun eigen publiek en karakteristieken dat je soms het bos niet meer door de bomen ziet.

Zomaar lukraak her en der wat dingen gaan schrijven gaat je niet veel opleveren, wel veel tijd benemen. Denk dus eerst goed na wat je precies met sociale media wil bereiken, waarvoor wil je het inschakelen. Wat ben je met 1000 irrelevante fans op een Facebookpagina als deze ‘fans’ geen omzet realiseren?

Sociale media; wat, waarom en waar

Je dient dus te starten met een analyse (wat, waarom, waar) en hoe je dat dan precies wil bereiken (tactics). Daarnaast ga je best doelstellingen bepalen die je helpen te meten waar het goed loopt en waar niet. Dus wederom analyseren en bijsturen. Regelmaat is ook zeer belangrijk. Tactisch gezien is het zeer nadelig de ene keer veel te plaatsen en dan weken niets omdat je geen tijd had. Planning en continuïteit is cruciaal voor je sociale media strategie.

Outsourcing van sociale media

Uitbesteden is niet altijd een oplossing. Wie dan jij kent immers je business goed genoeg om in jouw naam te reageren. Een externe erbij betrekken is wel aan te raden om alles op te starten, voor een op maat geschreven opleiding. Om een plan van aanpak uit te schrijven. En wat met je personeel? Een externe kan je adviseren om een ‘social media policy’ op te stellen, of zelfs om training te voorzien voor je personeel. Denk immers niet dat je werknemers nooit over hun werkgever schrijven.

ps: Dit stukje verscheen eerder in het ledenblad “Vrij Ondernemen” van LVZ.

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.