Kleine bedrijven, en dan vooral KMO’s of zelfstandigen hebben niet altijd het budget om gespecialiseerde software aan te schaffen. Software die je kan melden wanneer je naam, bedrijf of product ergens wordt vermeld op het internet. En met “ergens” bedoelen we de talloze netwerken en sites. Denk niet alleen Facebook en Twitter, maar ook Yelp, Google+, Instagram en de talloze blogs en fora. Uiteraard is niet alles te monitoren, alleen wat publiek wordt geplaatst. Wat iemand aan zijn vrienden vertelt via zijn Facebook profiel (met goed ingestelde privacy instellingen,) dat kan je niet oppikken.

Gratis monitoring tools

De eerste, en meest bekende is uiteraard Google Alerts. Naargelang de instellingen zal deze je onmiddellijk of dagelijks je via e-mail een melding sturen van hetgeen Google heeft opgepikt tijdens het indexeren.

Google Alerts voor monitoring

Google Alerts

Een tweede die ik nu ook al tijdje gebruik en goede kwalitatieve resultaten geeft is Talk Walker Alerts. Principe is net hetzelfde als Google Alerts. Je geeft je gewenste zoekwoorden op, je ontvangt netjes de meldingen in je inbox.

Talk Walker gratis monitoring

Talk Walker

En dan zijn er de tools die meer gespecialiseerd zijn in sociale media zoals Social Mention tool from Brandmentions.

Hoe gebruiken?

Niet alle tools werken op dezelfde manier, maar wel op basis van boolean search. Net zoals je geavanceerd zoekt in Google.

Voorbeelden:

  • Een product volgen: voer een productnaam in tussen aanhalingstekens om een dagelijkse e-mail te ontvangen met de laatste nieuws-, blog- en internetresultaten over uw product. Voorbeeld: [ “Google Alerts” ]
  • Bekijk wat er over u wordt gezegd: voer uw volledige naam tussen aanhalingstekens in om een e-mail met nieuwsartikelen, blogberichten en webpagina’s te ontvangen waarop uw naam wordt vermeld. Voorbeeld: [ “Jan Janssen” ]
    • Als u een naam heeft die veel voorkomt, kunt u uitsluitingstermen gebruiken om niet-relevante resultaten te verwijderen. Als uw naam bijvoorbeeld hetzelfde is als die van een bekende wielrenner, voegt u ‘-tour’ toe aan uw zoekopdracht. Voorbeeld: [“Jan Janssen” -tour ].
    • Als u veel resultaten ontvangt van een site waarin u niet geïnteresseerd bent, kunt u de resultaten van deze site uitsluiten. Als u bijvoorbeeld geen resultaten van twitter.com wilt ontvangen, voegt u [ -site:twitter.com ] toe aan uw zoekopdracht. Voorbeeld: [ “Jan Janssen” -site:twitter.com ].

Vind je het beetje moeilijk om te weten welke zoekopdracht je nu juist moet gebruiken? Probeer dan de geavanceerd zoekfunctie van Google. Je krijgt een formulier dat je helpt alles juist te definiëren. Wat je wél wil en wat je niet wil.

Talk Walker werkt op een aantal zaken iets anders, maar de help pagina helpt je zeker op weg: http://support.talkwalker.com/what-forms-of-search-queries-are-respected/

Twitter search

Vergeet dat Twitter ook een zeer goede uitgebreide search engine heeft. En Twitter wordt  steeds populairder, maak je dus een Twitter account aan (gratis) en gebruik een degelijke Twitter client zoals bv Hootsuite waarmee je realtime zoekkolommen kan aanmaken. Niet te onderschatten wat je hier kan oppikken. Mensen twitteren steeds vaker hun frustraties en bemerkingen over bedrijven en hun diensten.

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.