Je site in de index van zoekmachines zoals Google krijgen is niet zo moeilijk, hoog scoren in de zoekresultaten is een ander paar mouwen. Uiteindelijk hangt het van heel wat factoren af. In totaal komen er ongeveer 200 parameters aan te pas (waaronder meta title) die bepalen op welke plaats je in de resultaten terecht komt. En uiteraard niet vergeten dat je niet moet ranken met je site, maar wel met je website pagina’s op basis van zoek- of sleutelwoorden. Google heeft zelf een mooie pagina gemaakt ‘How Search Works’ die je een en ander duidelijk maakt.

Eén van die factoren is dus onder meer de “Title Tag”. Hiermee wordt dus niet zozeer de titel van uw artikel bedoeld, maar wel de titel die in de zoekresulaten worden getoond, ook wel de SERP’s genoemd (Search Engine Result Pages). Trouwens ook de titel die bovenaan in je browser venster staat. Maar naargelang welke browser je gebruikt, niet altijd zo zichtbaar.

Elke pagina van je website moet een unieke titel hebben, dus een degelijk CMS zal automatisch de titel van uw artikel gebruiken als title tag. Prima dus, was het niet zo dat je omwille van design en lay-out je titels ook attractief wil houden voor je lezers. Een title tag is idealiter maximaal 60 karakters (dat is de lengte die getoond wordt in de zoekresultaten), maar soms is 70 karakters gewoon te veel op je site.

Synoniemen in je title tag

In die 60 karakters kan je echter wel wat zinvolle info kwijt, zoals alternatieve  woorden of synoniemen. Vaak gebruiken mensen ook zoekwoorden die volgens vakjargon niet juist zijn. Als marketeer wil je in geen geval die ‘foute’ benamingen als titels zien staan boven een tekst, je kan ze echter wel verwerken in je title tag (of meta description). Een voorbeeld: de meerderheid van mensen zoeken op ‘roestvrij staal’ als ze eigenlijk ‘roestvast staal’ bedoelen. Gebruik je dan ook nergens het woordje ‘roestvrij’, dan zal je zelden hoog scoren in de rankings. Concurrenten die er wel op inspelen zullen mogelijk hoger geplaatst worden in de zoekresultaten.

Hieronder de eerste drie zoekresulaten als je zoekt op de foutieve term ‘roestvrij staal’, je merkt dat deze drie de beiden termen hebben gebruikt, of in title of in meta (of beiden):

seo title tag google

 

Dus, niet alleen een degelijk dan wel een professioneel CMS pakket, zal je de mogelijkheid bieden om met twee “titels” te werken. Zit het niet standaard in het pakket, dan zal het mogelijk zijn om een extra plugin of module te installeren. De meest bekende SEO plugin voor WordPress is Yoast (een aanrader!).

Een voorbeeld dat ik zelf met succes heb toegepast op Amable.be (en zelfs het topartikel was in 2012);

Iedereen wilde alles weten over het dieet van Bart De Wever, dus een artikeltje kon niet uitblijven. Maar ik vond het niet gepast om het een politiek tintje te geven, dus wilde ik de naam van Bart De Wever vermijden als ‘gewone’ titel op de website. De titel is dan geworden “Het Pronokal proteïnedieet”, want daarover gaat ook het artikel. In de eerste paragraaf vermeld ik uiteraard wel dat dit dieet bekend is geworden door BDW. Maar, wat ik dus wijzig is de HTML <title tag>, die heb ik aangepast waardoor de naam van Bart De Wever wél in de resultaten tevoorschijn komt omdat het die titel is die ik aan Google doorgeef. Het staat dan ook al geruime tijd op de eerste pagina van de zoekresulaten, wat ook heel wat bezoekers heeft opgeleverd. Niet vergeten dat de ingegeven zoekwoorden ook vet worden getoond in de zoekresultaten.

Als je dus zoekt op “dieet bart de wever”, is dit één vd zoekresulaten:

dieet bart de wever

 

Op de site staat een meer lezersvriendelijke titel.

Samengevat

Maak gebruik van de title tag om zoekwoord gerichter te werken, uiteraard moet de titel wel overeenkomen met de inhoud van de pagina.

 

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.