Social media teams in bedrijven

Een social media team opzetten binnen je organisatie, niet altijd evident. JP De Clerck schreef in januari 2012 nog een zeer interessante blogpost daarover (Engelstalig). En nog steeds zeer relevant.

Go-Gulf.com publiceerde zopas de resultaten van een onderzoek van Ragan in een infographic omtrent de sociale media activiteiten bij bedrijven. Hoewel het niet echt als een verrassing overkwam, toch wel wat straffe cijfers.

Zo heeft amper 27% van de bedrijven een ‘dedicated social media team’. Uiteraard hangt dit wel af van de grootte van het bedrijf. Bij de meeste organisaties krijgen een aantal werknemers “social media” gewoon bovenop hun bestaande taken. Iets wat in de toekomst nog niet zal wijzigen, want 78% van de ondervraagden geeft aan geen plannen te hebben om social media professionals aan te werven. Als ze dat wél doen, zijn het meestal mensen met 1 tot 3 jaar ervaring (47%), juniors dus. Zomaar eventjes 25% zetten er stagiairs op (“die weten toch hoe ze met Facebook moeten werken hee?”). Het mag dan ook geen verrassing zijn dat 27% ‘helemaal niet tevreden is’ met het resultaat van hun social media campagnes.

Het meest beangstigde is dan ook nog op welke wijze de meeste bedrijven hun ‘succes’ meten, voor 86% is dat het aantal Facebook fans of Twitter volgers! Tijd om eens aan conversatie, customer support of conversie te denken.

Social media teams in company

Bron: http://www.go-gulf.com/blog/how-organizations-structure-social-media-teams/

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>